خانه / اطلاع رسانی / اخبار ترکمنستان : گرامیداشت «مختومقلی فراغی» در عشق‌آباد

اخبار ترکمنستان : گرامیداشت «مختومقلی فراغی» در عشق‌آباد

ا
مراسم گرامیداشت روز قانون اساسی ترکمنستان و همچنین بزرگداشت مقام «مختومقلی فراغی» شاعر و ادیب ترکمن با حضور مقامات داخلی و خارجی در «عشق‌آباد» برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران به نقل از فارس، ۲۸ اردیبهشت، مراسم گرامیداشت روز قانون اساسی ترکمنستان و همچنین بزرگداشت مقام «مختومقلی فراغی» شاعر و ادیب ترکمنی در «عشق آباد» پایتخت ترکمنستان برگزار گردید.

این مراسم با گل‌گذاری در محل «برج قانون اساسی ترکمنستان» با حضور مقامات عالی رتبه دولت ترکمنستان و نیز سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم این کشور آغاز شد.
در ادامه شهروندان ترکمنستان با حضور در میدان «مختومقلی فراغی»و اماکن فرهنگی، میادین و بوستان‌ها بر پای مجسمه‌های یادبود مختومقلی فراغی شاخه‌های گل نثار کردند و همچنین پیام تبریک رئیس جمهور ترکمنستان نیز به این مناسبت قرائت شد.

بنای یادبود به مناسبت قانون اساسی ترکمنستان که به زبان ترکمنی Türkmenistanyň Konstitusiýa binasy گفته می‌شود، به شکل برج ۱۸۵ متری با سنگ مرمر و نیز ۵ نقش اصلی فرش دست‌باف ترکمنی تزئین شده‌‏است و در سال ۲۰۱۱ میلادی با حضور رئیس جمهور ترکمنستان به عنوان بنای یادبود به مناسبت قانون اساسی این کشور در مرکز عشق‌آباد احداث شده‏‌ است.

قانون اساسی ترکمنستان در پی فروپاشی شوروی سابق و کسب استقلال ترکمنستان، در ۱۸ ماه می سال ۱۹۹۲ میلادی به تصویب رسید و «بردی‏‌محمداف» پس از انتخاب شدن به سمت ریاست جمهوری این کشور در سپتامبر ماه سال ۲۰۰۸ میلادی قانون اساسی ترکمنستان را اصلاح کرد.

قانون اساسی جاری ترکمنستان عبارت از ۸ فصل و ۱۱۷ ماده است که کلیه موارد اصلی حقوقی و قانونی نظام سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این کشور آسیای مرکزی را در بر می‏‌گیرد که آخرین‌بار در سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی اصلاح شده بود.

همچنین در هجدهم ماه می(۲۸ اردیبهشت ماه) در ترکمنستان روز مختومقلی فراغی نام‌گذاری شده است و این روز همچنین به مناسبت تصویب قانون اساسی ترکمنستان در سال ۱۹۹۲ میلادی به عنوان روز رستاخیز و وحدت ملی این کشور نیز گرامی داشته می‌شود.

به این مناسبت امروز در ترکمنستان تعطیل رسمی می‌باشد که در آن برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری نیز در مناطق مختلف این کشور برگزار می‌شود.

مختومقلی فراغی از بزرگ‌ترین سرایندگان و سخنوران زبان ترکمنی و زاده یکی از روستاهای «گنبدکاووس» است. وی در سال ۱۱۵۳ هجری قمری در روستای «حاجی قوشان» گنبدکاووس پا به جهان گذاشت.

پدرش «دولت‌محمد آزادی» از شاعران سرشناس قرن دوازدهم ترکمن و مادرش «ارازگل» از طایفه «گوکلان»، تیره گرکز بودند.

وی زبان‌ فارسی و عربی را نزد پدر خود دولت‌محمد آزادی آموخت و بعدها سفرهای متعددی به خارج از ایران از جمله «بخارا»، «خیوه»، «افغانستان» و «هندوستان» داشته است.

آرامگاه مختومقلی مربوط به اواخر دوره قاجاریه – دوره پهلوی است و در شمال استان گلستان، شهرستان مراوه‌تپه، روستای آق‌توکای واقع شده‌ است. این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۲۵۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

این آرامگاه مقبرهٔ مختومقلی فراغی شاعر ملی ترکمن‌ها و پدرش دولت‌محمد آزادی است.

در دههٔ ۱۳۷۰ بنایی بر روی این مقبره ساخته شده و در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۸ با حضور «صفرمراد نیازوف» رئیس جمهور وقت ترکمنستان و وزیر وقت فرهنگ و ارشاد ایران افتتاح شد.

هرساله در زادروز مختومقلی فراغی مراسمی با حضور مردم و مقامات دولت ایران و ترکمنستان در کنار این آرامگاه برگزار می‌شود.

در ترکمنستان ۱۸ ماه می(۲۸ اردیبهشت ماه) هر سال جشن بزرگ به مناسبت گرامیداشت مختومقلی فراغی، جشن قانون اساسی و روز وحدت و همبستگی در عشق‌آباد و سراسر این کشور نیز در منطقه «گرکز» زادگاه مختومقلی فراغی در استان بالکان ترکمنستان واقع در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان برگزار می‏‌شود.

 

theme