خانه / اطلاع رسانی / آیا ترکمن ها نماینده ای روانه خبرگان می کنند؟

آیا ترکمن ها نماینده ای روانه خبرگان می کنند؟

ارکین نیوز – استان گلستان دو نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد و ترکمن ها به عنوان یک قومیت پرجمعیت در این استان در اندیشه راهی کردن یک نماینده به مجلس خبرگان هستند مجلس خبرگان به عنوان یکی از مهم ترین ارکان نظام ج …

images6

ارکین نیوز – استان گلستان دو نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد و ترکمن ها به عنوان یک قومیت پرجمعیت در این استان در اندیشه راهی کردن یک نماینده به مجلس خبرگان هستند

مجلس خبرگان به عنوان یکی از مهم ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است و حساسیت های ویژه خود را نیز همراه داشته است.

هرچند این روزها بیش تر توجهات در موضوع خبرگان پیرامون مباحث سیاسی و جناحی و تلاش برخی برای خارج کردن فضای این مجلس از آرامش و فراجناحی بودن می چرخد اما ما قصد داریم نگاهی متفاوت به این موضوع در حوزه بوم خود یعنی گلستان داشته باشیم.

استان گلستان که به نگارستان ایران و مهد اقوام و نژادهای متعدد ایران زمین معروف است دارای قومیت های متعدد و متنوعی در سرتاسر پهنه سرسبز خود می باشد که طبیعتا درکنار همه سختی ها فرصت های بی بدیلی را نیز فراهم کرده است.

یکی از بزرگترین قومیت های تشکیل دهنده این استان انسانهایی خونگرم و باصفا یعنی ترکمن ها هستند که در غرب و شرق این استان حضوری سبز و گرما بخش دارند.

اما این استان در مجلس خبرگان رهبری به تناسب جمعیت خود دو نماینده دارد که در سالهای گذشته این نمایندگان از میان علمای اهل تشیع و با رای همه مردم استان گلستان از جمله مردمان ولایتمدار ترکمن انتخاب شده اند.

در این دوره زمزمه هایی مبنی بر حضور علمای اهل تسنن برای شرکت در مجلس خبرگان شنیده می شود و با وجود تعداد جمعیت نسبتا زیاد این عزیزان در استان در صورت کاندیداتوری یکی از علمای ترکمن امکان رای آوردن وی و تغییر در نمایندگان کنونی محتمل است.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی که نماینده رهبری در استان نیز می باشد از ابتدای مجلس خبرگان نماینده استان گلستان بوده است و آیت الله شاهرودی در این دوره به این جایگاه از سوی مردم انتخاب شده اند و هر دو برای دوره اخیر نیز کاندیدای اصلی انتخاب می باشند.

این دو در میان قوم ترکمن رای محسوسی دارند و در صورتی که ترکمن ها برای شرکت در انتخابات اعلام کاندیداتوری نکنند شانس اول انتخاب در استان به شمار می روند اما اگر یکی از علمای بزرگوار ترکمن در انتخابات شرکت کند ورق کاملا بر خواهد گشت و رقابت برای کسب این جایگاه نیز سخت خواهد شد.

این روزها از محافل ترکمن ها صدای اجماع بر گزینه خاصی به گوش نمی رسد و افرادی هم که نامشان مطرح می شود از علمای تراز اول ترکمن ها در این منطقه نیستند و از اقبال عمومی زیادی برخوردار نخواهند بود.

با این اوضاع بعید به نظر می رسد استان گلشتان شاهد روانه شدن یک نماینده ترکمن در مجلس خبرگان رهبری باشد./کاسپین   منبع خبر سایت ارکین

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*


6 - = 3

theme