خانه / اطلاع رسانی / نگاهی به مطالب و اخبار تورکمنی گلشن مهر

نگاهی به مطالب و اخبار تورکمنی گلشن مهر

c_300_220_16777215_00_images_946_golshan.pngتورکمنیا:* با حضور فرهاد قائمی؛ پیکان سواران چهارم جام باشگاه های جهان شدند *جای خالی سایت شاعران تورکمن * دو کتاب جدید از انتشاراتی ایل آرمان * تابلوهای نقاشی با موضوع تورکمن در مشهد * قدیمی ترین کتابفروشی تورکمن صحرا * گروه هنری نوای صحرای گلستان همچنان فعال و منسجم.
با حضور فرهاد قائمی؛ پیکان سواران چهارم جام باشگاه های جهان شدند

سرویس ورزشی ـ تیم والیبال پیکان تهران  در حالی که «فرهاد قائمی» بازیکن گنبدی و ملی پوش والیبال ایران را در اختیار داشت عنوان چهارمی جام باشگاه های جهان را از آن خود کرد.مرحله نهایی یازدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه های جهان در برزیل پیگیری شد و طی آن در دیدار رده بندی دو تیم پیکان تهران و یوپی سی ان آرژانتین برای کسب مدال برنز و عنوان سومی به مصاف یکدیگر رفتند.پیکان سواران ایران در حالی که گیم های اول و دوم را با نتایج ٢۵-٢١و ٢۵- ٢٢ از حریف خود پیش بود گیم های سوم و چهارم و پنجم را با نتایج ٢٠-٢۵، ٢٣-٢۵ و١۴ -۶  واگذار کردند تا در مجموع نتیجه این بازی را با نتیجه ٣ بر ٢ واگذار کرده و به مقام چهارمی باشگاه های جهان اکتفا کنند.دراین رقابت ها فرهاد قائمی در کنار بازیکنانی همچون ورمیگلیو، امیر غفور ، سامان فائزی ، نیکولوف ، مجتبی میرزاجانپور، مهدی مرندی و… برای پیکان توپ زدند.پیکانی ها با کسب این عنوان چهارمی پاداش ۱۵ هزار دلاری را از آن خود کردندتاجایزه ۴۰ هزار دلاری سومی سهم نماینده آرژانتین شود.

پیکان عنواندار سومی جام باشگاه های جهان در سال ۲۰۱۰ است.

جای خالی سایت شاعران تورکمن

امروزه شعر و ادبیات تورکمنی در گروههای تلگرامی و موبایلی فعال است ولی در سایت ها اینگونه نیست. در حالی که اقشار و گروههای مختلف جامعه در زمینه های مختلف سایت های فعال دارند ولی شاعران تورکمن هنوز از یک سایت فعال برخوردار نیستند. رجب مختوم عضو انجمن شعر و ادب میراث گنبد در این باره گفت: جای خالی سایت شاعران تورکمن بیش از پیش احساس میشود. این شاعر ادامه داد: به چند تن از شاعران پیشنهاد کردم ولی به علت مشغله کاری نپذیرفتند .

دو کتاب جدید از انتشاراتی ایل آرمان

انتشاراتی ایل آرمان به مدیریت امانقلیچ شادمهر دو اثر دیگر منتشر کرد. کتاب جدید بای محمد چندری  با عنوان تاثیر مهارت های اجتماعی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان روانه کتابفروشی ها شد. این اثر در مورد مسائل آموزشی و تربیتی است و دومین اثر این شاعر و نویسنده گنبدی می باشد.

دومین اثر منتشر شده کتاب جدید مراد الورث فی حق المیراث  و یا با نام  تورکمنی میراث مسائل لری تورکمن دیلینده از دیدگاه اهل سنت است که  به همت مراد آخوند توری ( گوگ ) چاپ شد.  انتشارات ایل آرمان  در کنار انتشاراتی مختومقلی فراغی از جمله انتشاراتی فعال منطقه می باشد .

تابلوهای نقاشی با موضوع تورکمن در مشهد

دکتر یاشا مخدومی متخصص  رادیوتراپی- انکولوژی یکی از پزشکان شاخص شهر مشهد است. مطب وی در ساختمان پزشکان رازی قرار دارد جایی که در کنار بیماران ایرانی بیماران تورکمنیستانی و کشوراهای آسیای میانه به آنجام مراجعه می کنند. این  ساختمان معروف پزشکی در نردیک بیمارستان امام رضا قرار دارد .  در این مطب منحصر به فرد تابلوهایی بزرگ و زیبا با موضوع های مختلف در مورد فرهنگ و ادبیات و هنر تورکمن ها دیده می شود که چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می سازد.

قدیمی ترین کتابفروشی تورکمن صحرا

سرویس فرهنگ و ادب ترکمن – کتابفروشی قاضی یا قابوس در گنبد و تورکمن صحرا نامی آشناست.  پس از بیش از نیم قرن فعالیت مستمر فرهنگی قدیمی ترین کتابفروشی گنبد نیمه آبانماه به مکان جدید منتقل شد. به همین مناسبت با فرهاد قاضی مسئول این کتابفروشی و فعال فرهنگی تورکمن گفتگو کردیم که حرفهای وی را در ذیل می خوانید:

کتابفروشی قابوس از قدیم تا حال یکی از پاتوق های همیشگی شاعران و نویسندگان و علاقمندان به فرهنگ وادبیات تورکمنی است. این کتابفروشی در ابتدا به همت پدرم حاج مراد دردی قاضی با نام مطبوعاتی قابوس در سال ۱۳۳۸ شمسی  در مکان  فعلی چهارراه شریعتی گنبد تاسیس شد که تا سال ۱۳۸۰ مدیریت آن را برعهده داشت و از آن به بعد مدیریت کتابفروشی با اینجانب می باشد.

 بنده از سال ۱۳۵۰ یعنی دوران راهنمایی تا الان در این جا کار میکنم.  این کتابفروشی به علت فروش قرار است نیمه آبان ماه به مکان جدید یعنی انتهای خیابان حافظ روبروی درب جنوبی پارک قابوس منتقل میشود. خریدار این مکان هم فرهاد قائمی والیبالیست مشهور است. فرهاد قاضی اضافه کرد: این کتابفروشی از همان بدو تاسیس محل مراجعه و تردد اهالی فرهنگ و ادبیات تورکمن درآمد و به یک مرکز فرهنگی ادبی تورکمن صحرا  تبدیل شد. شاعران و نویسندگان زنده یاد همچون قربان گلدی آهونبر، ارازمحمد ارازنیازی، گنبد دردی اعظمی راد، نورمحمد عاشورپور و . .  مداوم  به این کتابخانه رفت و آمد داشتند.

وی افزود: این کتابفروشی محل توزیع و فروش کتابهای تورکمنی در ایران است.  از همه نقاط ایران و جهان می آیند قدیمی ترین کتابفروشی گنبد است. از کشورهای ترکمنستان ،افغانستان، تورکیه، سوئد و . . . می آیند.  دکتر صدیق نوسنده مطرح آذربایجان  نیز چند بارامد. حتی برخی از کارگردان ها و فیلمسازها و هنرمندان هم می آیند و البته دانشجویان زیاد می آیند. همه نویسندگان و شاعران که در مورد تورکمن ها و یا به زبان تورکمنی می نویسند اولین بار آثا رخود را در این جا عرضه می کنند و می گویند که پرفروشترین است.  قاضی گفت: چندی پیش یکی از توریست های آلمانی به گنبد  امد . وی قبل از انقلاب به آن کشور رفته بود وقتی به کتابفروشی آمد  تعجب کرد و گفت: بیش از نیم قرن است که هنوز این کتابفروشی به کار ادامه می دهد.

گروه هنری نوای صحرای گلستان همچنان فعال و منسجم

دایان دوگونچی – برنامه آیینی تورکمنی « ذکر خنجر»  توسط گروه نوای صحرای گلستان در تلویزیون استانی شبکه سبز صبح روز سیزدهم ابان ماه به مدت ۲۰ دقیقه  روی آنتن رفت. به همین مناسبت با  بهروز سقلی هنرمند گنبدی و مسئول روابط عمومی گروه نوای صحرای گلستان لحظاتی در باره فعالیت های این گروه گفتگو کردیم .مدیر فنی و مسئول روابط عمومی گروه هنری نوای صحرای گلستان گفت: این گروه در شهرستان گنبد کاووس توسط استاد پورمحمدی در اوایل دهه ۶۰ تاسیس شد. بعدها برخی از شاگردان وی همچون حاجی محمد متقی ، منصور اونق، اسماعیل صبوحی ، محمد قربان نیازی ، راه استاد را ادامه دادند و چراغ این گروه را روشن نگه داشتند. سقلی افزود: این گروه در جشنواره های مختلف فرهنگی از جمله جشنواره اقوام ایران  حضور فعال دارد و صاحب عناوین مختلف شده است. برای اجرای موسیقی آیینی تورکمن های ایران به  کشورهای  تورکیه و تاجیکستان رفته است. از سال ۹۰ تا ۹۴ در کشور ۲۶ بار مقام اول جشنواره فرهنگ و اقوام را برای خود اختصاص داده است.مدیر فنی گروه نوای صحرای گلستان اظهار داشت : این گروه از چند ماه پیش برای تشکیل زیر گروه با استفاده از نوجوانان  علاقمند اقدام کرده و به آنها  ذکرخنجر، رقص کوشت دپدی را  آموزش می دهد . اجرای این گروه همراه با رقض خنجر ، موسیقی سنتی و کلاسیک و کوشت دپدی می باشد. همچنین این گروه در جشنواره ها و مراسم های مختلف آلاچیق برپا کرده  و صنایع دستی و غذاهای سنتی و لباس های سنتی عرضه می کند .  وی افزود: جشنواره بین المللی موسیقی فجر در مراسم افتتاحیه سال ۹۳ برنامه اجرا کردیم . در اجلاس سران غیر متعهدها در تهران تنها گروهی بود که از بین ۳۲ گروه تاییدیه گرفت و برنامه اجرا کرد. در سال ۹۱ جشنواره فرهنگ اقوام رودبار سمنان از بین ۳۶ گروه به عنوان گروه برگزیده انتخاب شد. این گروه فرهنگی هنری با ادارات ارشاد و میراث و گردشگری همکاری نزدیکی دارد. بهروز سقی اضافه کرد: از مسئولین درخواست می کنم که هنرمندان را دریابند و حمایت مالی  خود را از آنها دریغ نفرمایند. ذکر خنجر مراسم آیینی وسنتی است که میراث فرهنگ و اقوام ایران است که  نباید فراموش شود  و با آموزش به نسل نو منتقل شود. امکانات لازم است. با پیگیری های که انجام شد دو مراسم آیینی ذکر خنجر و دستان باخشی در سال ۹۰ در کشور ثبت ملی رسید و در جشنواره دیزین کرج برگزار شد. با حضور نماینده های یونسکو و مقامات بلند پایه سطح هم دفاع کردیم و برنامه اجرا نمودیم. منبع سایت ترکمنیا

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*


8 - 4 =

theme