خانه / اطلاع رسانی / قومیت‌گرایی باعث اختلاف‌افکنی در میان ملت می شود/ حاجی گلدی کر*

قومیت‌گرایی باعث اختلاف‌افکنی در میان ملت می شود/ حاجی گلدی کر*

b_300_300_16777215_00_images_961_kor.new1.jpg

از منظر رهبر معظم انقلاب، «خود فراموشی»  به معنی فراموش کردن هویت خود، امری خطرناک است و وجود آن در ادبیات سیاسی یک کشور، به ذلت و خواری مردم آن کشور می‌انجامد. اگر «قوم و ملتی هویت، تاریخ، فرهنگ و زبان خود را فراموش کند، نتیجه‌ی آن، ذلت و بدبختی این قوم خواهد بود.»

«هویت جمعی» به ‌قدری مهم است که « با برخورداری از آن، هر کشور می‌تواند از همه‌ی امکانات خود برای پیشرفت و موفقیت استفاده کند. اگر احساس هویت جمعی وجود نداشته باشد، بسیاری از مشکلات برای آن مجموعه پیش می‌آید و بسیاری از موفقیت‌ها برای آن‌ها حاصل نخواهد شد؛ یعنی پاره‌ای از موفقیت‌ها در یک کشور، جز با احساس هویت جمعی به دست نخواهد آمد.»

با یک نگاه اجمالی به نامزدهایی که از رویکرد محلی و قوم‌گرایانه سوءاستفاده می‌‌کنند، در می یابیم که اغلب آنها افراد کوته‌فکر، غیر مقبول و احساسی هستند که از در دسترس‌ترین عامل تحریک یعنی مسائل محلی و قومی استفاده کرده‌اند.

نیاز امروز کشور در شرایط  بسیار حساس، رسیدن به انسجام راهبردی است. منظور از انسجام راهبردی، رسیدن به ترکیب مناسبی از مصالح ملی، منفعت عمومی و توسعه همه ‌جانبه کشورمی باشد که موضوع محل و کوچه و شهر و مطالبات گوناگون آن‌ها را می‌توان در رکن سوم یعنی همان مسائل فرعی جای داد. لازم است که تفکرات ناسیونالیستی به ‌ویژه در میان نخبگان فکری و سیاسی قومیت‌های گوناگون از میان برداشته‌ شده و تمام افکار به یک هدف واحد که همان پیشرفت و توسعه ایران اسلامی است، معطوف گردد.

تمام مردمانی که در سرزمین تاریخ‌ ساز ایران عزیز زندگی می‌کنند، هزاران سال است که سرنوشت مشترک و تاریخ واحدی دارند که در طول این چند هزار سال تکوین یافته است و وجوه مشترک در تمام زمینه‌ها، آن‌ها را به یکدیگر عجین و پیوند ناگسستنی داده است.

نگاه غیرمنطقی بومی و محلی و بیگانه پنداری، برتری دادن انگیزه‌های قومی، مذهبی، فرقه‌ای و سیاسی بر وحدت کلمه یکی از چالش‌های پیش روی در انتخابات شده است. نگاهی که می‌تواند با ایجاد گسل‌ها و تفرقه‌های جدید محلی مشکل و معضل بزرگی از نظر فرهنگی در کشور بشود و این شکاف‌ها در طول زمان و عمیق شدن در بسیاری جهات مشکل ایجاد کرده و می‌نماید.

مسلماً برتری افراد و اقوام و تصمیم‌ گیری براساس محل و شهر و قوم و نژاد ریشه در اسلام ندارد، بلکه از پسمانده‌های سنت‌ها و ارزش‌های قبل از اسلام و دسیسه قرن حاضر دشمنان است.

ملت بزرگ ایران از ترکش‌های مسموم و کشنده این پدیده شوم سیاسی در آستانه بزرگ‌ترین رخداد سیاسی کشور در امان نبوده و هرازگاهی عده‌ای با طرح مسئله غیراصولی سعی در تحصیل نتیجه ناصواب از یک رقابت مدنی و قانونی کرده‌اند.

در این میان صداهای بدآهنگی از برخی افراد سودجو به گوش می‌رسد تا با اجرای این تفکر پوسیده بین مردم منطقه که ریشه و فرهنگ مشترک چند هزارساله در تاریخ باستان دارد، ایجاد انشقاق نمایند.

حال اگر خواهان جامعه پیشرفته و رو به تعالی و مترقی هستیم، اگر حقوق شهروندی برای ما دارای اهمیت است، اگر همزیستی مسالمت‌آمیز همگانی برای ما مهم است، اگر خواهان توسعه متوازن و پایدار مستمر هستیم، اگر انسان ازآن ‌جهت که انسان است نه بر اساس کوچه و شهر و محله برای ما اهمیت دارد، باید رفتارهای اجتماعی و سیاسی ما نیز منطبق با موازین و معیارهای این پیشرفت و تعالی همراه و همگام باشد.

باید از نگاه‌های تنگ ‌نظرانه پرهیز شود و بدانیم که اگر نگاه‌های محلی و قومیت‌گرایی حاکم شود، افراد صالح و اصلح انتخاب نمی‌شوند.

ازاین‌ رو مردم آگاه و بصیر ایران اسلامی در همه شهرها و روستاها درراه اعتلا و توسعه جامعه و شاخصه‌های ضروری آن، دوشا دوش هم  به عرصه مهم انتخابات ۲۹ اردی بهشت ۹۶ پا خواهند گذاشت  و با انتخاب افراد اصلح زمینه را برای رفع دغدغه‌های موجود در عرصه های مختلف از جمله در حوزه اقوام و اقلیت‌ها، فراهم خواهند ساخت.

*مدرس دانشگاه و فرماندار سابق شهرستان های ترکمن و آق قلا

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*


4 + 6 =

theme